Presenteras av Les Mills
Les Mills Sprint - Träna
Träningspasset Les Mills SPRINT™ ger väldigt höga resultat för en kort investerad tid.

Tre anledningar att träna Les Mills SPRINT™

I september 2015 lanserades det nya träningspasset Les Mills SPRINT™, ett rent HIIT-pass (High Intensity Intervall Training) som till skillnad från många vanliga gruppträningsklasser är uppbyggt av hård träning och ren vila, inget mittemellan. Ett högintensivt pass på endast 30 minuter.

Les Mills logo

Företaget Les Mills har idag över 16 000 gym i över 80 olika länder i världen. I oktober 2015 nådde träningspasset SPRINT™ de nordiska gymmen. Vi fick en pratstund med Jim Berg, programansvarig, Trainer och utvärderare på Les Mills Nordic, som ger tre goda anledningar till att börja träna det högintensiva passet.

1. Annorlunda och utmanande

SPRINT™ är ett mycket utmanande träningspass där man använder cykeln som verktyg. Det är inget traditionellt spinningpass, där har Les Mills sina RPM®-klasser. Anledningen till att man använder just cykel som redskap är att det är ett skonsamt, effektivt och enkelt sätt att träna på som de flesta klarar av.

– Oavsett om man är väldigt vältränad eller nybörjare är SPRINT™ det perfekta passet för dig som gillar hård träning. Passet tar endast 30 minuter men ger stora resultat, säger Jim.

2. Ökad förbränning

I SPRINT™ tränar man i sin högsta möjliga intensitetszon vilket ger en ordentlig boost på den totala förmågan, både i lägre intensitetszoner och i maximal kapacitet. Den höga intensiteten sätter dessutom verkligen igång kroppens förbränning och uppbyggnadsprocess. Genom att träna maxintensitet så har man en kraftigt ökad förbränning även under flera timmar efter passet.

– Om man ser till tex olika HIIT koncept och Crossfit-trenden som är stor för tillfället så är SPRINT™-passet ett supereffektivt sätt att uppnå samma typer av träningseffekt på kort tid. Gillar man hård träning ska man definitivt testa SPRINT™. Det är ett klockrent koncept och ett träningstänk som skiljer sig mycket från annan gruppträning, förklarar Jim.

3. Tidseffektivt

En SPRINT™-klass är på 30 minuter varav ungefär 20 minuter är intervaller och resterande uppvärmning och nedvarvning. Anledningen till att HIIT har blivit så populärt, förklarar Jim, är att det framförallt som normaltränad ger väldigt höga resultat för en kort investerad tid. Det förutsätter dock att när man jobbar så jobbar man till sitt absoluta max.

– All träning ger olika resultat beroende på vad man vill uppnå. Men vad studier visar är enkelt förklarat att man med HIIT-träning, genom den höga intensiteten, får ett läckage i muskulaturen som gör att kompensationen (dvs uppbyggnaden) för den korta tiden blir lika stor som om man hade kört lång tid på en medelhög intensitet. Ibland kan det vara svårt att hitta tiden till träning i våra fullspäckade veckodagar och med SPRINT™ får man mycket tillbaka för den tiden man investerar, avslutar Jim.

Vill du läsa mer om det högintensiva passet Les Mills SPRINT™? Besök Les Mills webbsida.