Saucony - löparskor från amerika
De som en gång har valt ett par löparskor av märket Saucony fortsätter gärna att välja märket.

Spring i bena med Sauconys löparskor

TräningAtt använda rätt löparskor är A och O vare sig man är ute på en joggingrunda eller springer ett maratonlopp.
– Anledningen till att många löpare får ont i knän, höfter eller rygg är att de använder totalt fel skor. Det är viktigt att ta reda på vad man har för löpsteg och vilken kategori löpskor man ska köpa, säger Heinz Gehrig, vd på Gerisale, som saluför den amerikanska löparskon Saucony.

För 30 år sedan nådde löparvågen sin absoluta topp. 1989 sprang 1000 löpare Stockholm Maraton på tiden under fyra timmar, nu är motsvarande siffra 300. Men ändå finns det mångdubbelt fler löpare i Sverige nu än då. Löpningen har helt enkelt ändrat karaktär och blivit en av de stora folksporterna.

Heinz Gehrig startade sitt företag Gerisale 1979 i samband med det första Stockholm Maraton. Heinz, som har ett förflutet i Schweiz´ löparlandslag, tyckte att kläderna på den tiden var bedrövliga och skavde överallt.
– Tillsammans med en kollega, som tidigare jobbat på en sportbutik i USA, tog jag hem ett parti med 50 linnen och 50 shorts av märket SUB 4 som vi sålde på Stockholm Maraton. Vi sålde slut de nya löparkläderna på 20 minuter och insåg att vi hade hittat en ny marknad, berättar Heinz Gehrig.

Saucony – en framgångsrik satsning

1981 införlivade Gerisale löparskon Saucony i sitt sortiment och det var en satsning som håller än och är mer framgångsrik än någonsin. Gerisale saluför löparskon i sport- och specialbutiker över hela Skandinavien. Under 2013 hade Saucony en ökning på 26,5 procent i Skandinavien och i USA är Saucony idag det näst största löparmärket. Man leder utvecklingen av det s.k. hältådroppet, d.v.s. en längre skillnad mellan häl och framfot för att förbättra biomekaniken och minska belastningen på kroppen.

– Saucony har i alla år haft mycket funktionella skor, men många har tyckt att de haft konservativa färger. Sedan cirka tio år tillbaka har huvudkontoret i USA en fantastisk stab med bland annat duktiga designers, som har tagit fram en mängd väldigt fina färger på skorna. Dagens sortiment tas emot med glädje av kunderna. Nu får de inte bara bra funktion och passform utan även skor med fin design. Man köper ju som bekant även med ögonen, säger Heinz Gehrig.

Av löpare – för löpare

Alla som jobbar med Saucony är specialiserade på löpning. Många av medarbetarna är, eller har varit elitlöpare och svenska mästare, och de vet vad som är bra och dåligt för fötterna.
– Våra medarbetare är fantastiskt kompetenta och brinner för sitt jobb, berömmer Heinz Gehrig.

Saucony löparsko
Saucony Guide 7 löparsko

Utöver bra funktionalitet och passform så är det också viktigt att skorna inte är för gamla.

– Många kanske köper ett par löparskor för att de är snygga och säljs på extrapris. Men hur gammal är skon? En sko som tas ur kartongen och är tillverkad för sju-åtta år sedan har nästan blivit en träbit eftersom gummit har torkat. En sko får inte vara äldre än ett eller max två år eftersom gummit tröttas ut automatiskt och blir styvare och styvare. Löparskor är en färskvara, betonar Heinz Gehrig.

De som en gång har valt ett par löparskor av märket Saucony fortsätter gärna att välja märket.
– Vi har en mycket hög återköpsprocent. En mätning som gjorts i USA visar att hela 93 procent av löpare som haft en Saucony-sko kommer tillbaka och köper ett nytt par. Så det är våra trogna och nöjda kunder som har hjälpt oss med denna fantastiska utveckling, säger Heinz Gehrig.

Läs mer om Gerisale och Saucony på www.saucony.eu/se

Redaktionen
redaktionen@temahalsa.se