Lantmännnen Unibake - Lussestjärna
I samarbete med Min Stora Dag har varumärket Bonjour tagit fram en lussestjärna som finns i butik efter vecka 45.

Lussestjärnan som stöttar Min Stora Dag

HälsaMin Stora Dag är det senaste välgörenhetsprojektet som varumärket Bonjour valt att stötta. Genom att ta fram lussestjärnor inspirerade av välgörenhetsorganisationens logotyp, går 1 krona per såld bulle oavkortat till de sjuka barnens önskningar.

Lantmännen Unibake, som numera är varumärkesägare för Bonjour, arbetar hela tiden för att hitta projekt att stötta med hjälp av sina produkter. Förutom det lyckade samarbetet med Cancerfonden och rosa bullar, ingick Lantmännen nyligen samarbete med insamlingsstiftelsen Min Stora Dag under devisen ”Goda Bullar”.

Gör gott på flera sätt

Likt alla sin produkter fryser Lantmännen degen till lussestjärnorna i sin fabrik. Dessa bakas sedan av hos butikerna som endast tar fram den mängd de förväntar sälja under dagen. På så vis är lussestjärnorna alltid färskbakade i butik och kommer i november att kunna köpas i butiker såsom ICA , Coop och Pressbyrån.

Lantmännen Unibake - Rosa bullar
De rosa bullarna har funnits i fyra år.

– Insamlingsstiftelsen Min Stora Dag gör en behjärtansvärd insats för svårt sjuka barn men har relativt små medel att jobba med. Vi kände direkt att vi ville bidra och göra en lussestjärna istället för en lussebulle med ögon och mun i glasyr. Vi skänker 1 krona per såld bulle till Min Stora Dag. Under devisen Goda Bullar vill vi hitta fler projekt att genom att hjälpa till med våra produkter göra gott, säger Pontus Cederberg, Brand/Marketing Manager på Lantmännen Unibake.

Bonjour kommer i samband med julen även skicka ut en jultidning med sjuka barns önskningar. Dessa kan man uppfylla och ge bort som en julklapp istället för en leksak. Utöver att köpa lussestjärnan kan man även swisha ett engångsbelopp eller bli månadsgivare via hemsidan Min Stora Dag.

Välj din egen klämdag i Klämkalendern

Med varumärket Bonjour i spetsen har Lantmännen Unibake arbetat med rosa bullar i fyra år och pengarna har distribuerats till olika cancerformer. Pontus berättar att de med de rosa bullarna kan sprida ett viktigt budskap, nämligen information om självkontroll. I år ville de bli lite spetsigare och valde att ingår ett samarbete med BRO, Bröstcancerföreningens Riksorganisation, som dels ägnar sig åt att hjälpa de som har drabbats av bröstcancer men även åt att informera om sjukdomen. Bland annat genom klämskolan.

Lantmännen Unibake - Klämkalendern
Klämkalendern är framtagen för att uppmärksamma bröstcancer och uppmana till självkontroll.

– Vi tyckte om BROs upplägg med klämskolan och kom på idén med en kalender där man kan välja sin egen dag för självkontroll. Kalendern är framtagen för 2016 och på sista sidan finns en Klämskola. Under devisen ”Kläm En Bulle” är tanken att man ska känna på sina bröst för upptäcka eventuella knölar eller ojämnheter, samtidigt fungerar de rosa bullarna som en budbärare för ett viktigt budskap så man blir påmind när man ser eller äter en bulle – något som gör gott i dubbel bemärkelse! säger Pontus.

Genom Klämkalendern har Bonjour tillsammans med BRO lyckats skapat ett PR-värde som motsvarar cirka 15 miljoner kronor.

Klämkalendern köper du på BROs hemsida och Lantmännen som står för hela produktionen skänker 50 kr direkt till BRO. På Lantmännen Unibakes webbsida kan du läsa om bagerikoncernens övriga produktsortiment.

Redaktionen
redaktionen@temahalsa.se