Aktiva rehab - vattengymnastik
Tillsammans med en legitimerad sjukgymnast som leder motionspasset med musik följer en grupp på tjugo personer instruktörens rörelser i det varma 32 gradiga vattnet.

Effektiv vattengymnastik för stela kroppar

TräningMånga lider av ledvärk och stelhet vilket oftast bara förvärras om man inte tar tag i det och mjukar upp kroppen. Ett bra och skonsamt sätt att öka rörligheten och komma igång med konditionen är att börja träna i vatten. Vattengymnastik är även en effektiv motionsmetod när man vill fortsätta träna efter en avslutad rehabiliteringsskada.

Fakta

Aktiva Rehab Team® bedriver vattengymnastikspasset på Högsbo Sjukhus
Varje pass är 45-50 minuter långt
Personer med EDS-syndrom bör inte vara med
Tisdagar och torsdagar 18.00-19.00
Anmälan görs via: info@aktiva.se eller 031-773 80 00 vxl.

Sedan något år tillbaka har bassängen på Högsbo Sjukhus varit uppbokad varje tisdag- och torsdagskväll. Hit söker sig personer för att delta i något av Aktiva Rehab Team®:s efterfrågade varmvattengymnastikpass. Tillsammans med en legitimerad sjukgymnast som leder motionspasset med musik följer en grupp på tjugo personer instruktörens rörelser i det varma 32 gradiga vattnet.

-Den här typen av vattenträning passar personer med artrosliknande problem eller människor som just blivit färdiga med sin rehabilitering och vill öka styrkan i kroppen. Men man behöver inte alls ha en sjukdomsbild för att vara med utan detta är en skonsam träningsform för alla som vill öka sin styrka och motion, förklarar Birgitta Lövdahl, leg. sjukgymnast och grundare av
Aktiva Rehab Team®.

Skonsam och effektiv motionsträning

För att vara med så måste man vara färdigrehabiliterad och redo på ett medelhögt tempo i vattnet. Eftersom man jobbar med vattenmotståndet som träningsredskap så går rörelserna långsammare vilket minimerar skaderisken och leder till en mer skonsam motionsträning.

-Man kan hålla helt olika konditionsnivåer och delta i samma pass, så många besökare är par som satt ut mål efter sina egna förutsättningar, berättar Birgitta.

Eftersom du endast väger ca 70 % av din egen kroppsvikt när du befinner dig i vatten så avlastas kroppsvikten under träning och gör att du kan fokusera din muskelrörelse på övningarna fullt ut, något som underlättar för personer som annars kanske har svårt att springa och motionera på land.

Kondition och styrka

Passen inleds med att man hittar en plats i den sluttande bassängen där man med lätt böjda knän står stadigt på bottnen och har vattennivån i höjd med armhålorna. Man behöver alltså inte vara simkunnig för att kunna delta i passen då man intar en stadig och effektiv position där man bottnar och känner sig bekväm.

Instruktörled vattengymnastik
Instruktörled vattengymnastik

När alla är på plats startar den pulshöjande uppvärmningen där sjukgymnasten som leder passet anpassar övningar och rörelser i takt med musikens tempo. Efter uppvärmningen följer ett medelhögt konditionspass med intervallträning. Här är övningarna fokuserade på att stärka armar, ben- och bålmuskulaturen.

Beroende hur du jobbar med dina händer mot vattnet så får du mer eller mindre motstånd i träningen, men man använder även olika redskap för att variera övningarna.

-Effekterna detta ger är en förbättrad rörlighet i kroppen, men även en ökad styrka och kondition. Används vattnet på rätt sätt får du även en väldigt bra bål och ryggstyrka, men det gäller att vara fast förankrad med fötterna på botten och spänna skinka och mage under passet, berättar Birgitta vidare.

Passen avslutas med en avslappningsövning där man låter kroppen vila ut och ta igen sig efter träningen. Bassängen är dessutom uppvärmd till 32 grader under passen eftersom det varma vattnet mjukar upp leder och möjliggör att man kan slappna av utan att frysa.

Vattengymnastiken är ett friskvårdspass och är inte anslutet till sjukvården. För att anmäla sig så hör man av sig till Aktiva Rehab Team®:s reception eller besöker företagets hemsida på www.aktiva.se. Företaget arbetar även med sjukgymnastik, rehabilitering och förebyggande insatser inom ergonomi.

Redaktionen
redaktionen@temahalsa.se